Facebook
RSS
Warta Jawi " Hangaturaken Sugeng Ariadi ", mugya ing dinten fitri, sedaya kalepatan kula panjengan sedaya pikantuk ampunanipun Gusti Ingkang Murbaeng Dumadi. Amien "

Maknane Aksara Jawa - Hanacaraka

-
Poenk Poerwa

Jaman saiki, kok kayake ora kaya jaman sekolahku biyen. Isih kelas siji SD wae wis di utus bapak guru ngapalne Aksara Jawa. Saben arep wayah bubar pelajaran, dhawuhe pak guruku biyen, Sapa sing bisa / apal hanacaraka bisa mulih dhisik. Kok ya ndilalah aku sering oleh jatah mulih dhisik amarga apal hanacaraka lan nulise. Ya jenenge bocah, atiku marem tenan. Bisa mulih ndisiki kanca-kanca.

Sak liyane tulisan Jawa kang kudhu diapal, biyen kuwi murid-murid kaya-kaya uga apal marang crita asal-usule aksara Jawa. Nah, yen sampeyan kabeh padha lali, aku mung sakderma ngelingna. Supaya awake dewe dadi wong Jawa aja sampek lali marang tulisan Jawa. Coba sampeyan waca tulisanku iki, mungkin bae bisa nggo tambah pengetahuan.
.
 
ha na ca ra ka
Ana loro abdi kang setya mituhumarang  junjungane

da ta sa wa la
Kalorone  padha tukaran ( amarga ngestokne perintah junjungane)

pa da ja ya nya
Kabeh padha kuat lan sektine 

ma ga ba tha nga
Akhire padha dadi bathange = mati
Aksara Jawa ha-na-ca-ra- ka makili spiritualitas wong Jawa kang jero banget maknane yaiku rasa kangene marang  kerukunan lan wedi marang apa wae kang bisa mecah belah kerukunan. Miturut kacarita aksara Jawa ini diciptano dening Ajisaka kanggo mengeti  2 abdine kang setia

Kisahe, Ajisaka lunga pangembara, titip pesen marang sijining abdi kang setya. ka utus nunggu keris pusakane lan titip weling, ojo menehna keris iki marang sapa bae yen dudu aku dewe sing jupuk. 
Saking suwene mangembara ing rantau, Ajisaka eling marang pusakane kang dititpna ing tanah kelahirane.Ajisaka lali marang welinge dewe. Ajisaka ngutus satunggaling abdi kang nderekake nang perantauan. Ajisaka uga meling marang abdine, Aja mulih-mulih yen ora nggawa keris pusakane.

Amarga kaloro-loro abdine mau padha setya mituhu matang junjungane, padha ngestokne welinge Ajisaka. Sing siji ora ngeculake keris. Sijine ora gelem mulih yen ora nggawa keris. Lan akhire tukar padu nganti tanding adu kasekten.

Saka kedadean kuwi ana  kang nafsirke kanti beda-beda kaya kang diajarna dening Pakubuwono IX, Raja Kasunanan Surakarta. Tafsir iku kaya mangkene :

Ha-Na-Ca-Ra-Ka berarti ana” utusan ” yakni utusan hidup, berupa nafas yang berkewajiban menyatukan jiwa dengan jasat manusia. Maksudnya ada yang mempercayakan, ada yang dipercaya dan ada yang dipercaya untuk bekerja. Ketiga unsur itu adalah Tuhan, manusia dan kewajiban manusia ( sebagai ciptaan).
Da-Ta-Sa-Wa-La berarti manusia setelah diciptakan sampai dengan data ” saatnya ( dipanggil ) ” tidak boleh sawala ” mengelak ” manusia ( dengan segala atributnya ) harus bersedia melaksanakan, menerima dan menjalankan kehendak Tuhan.
Pa-Dha-Ja-Ya-Nya berarti menyatunya zat pemberi hidup ( Ilahi) dengan yang diberi hidup ( makhluk ). Maksdunya padha ” sama ” atau sesuai, jumbuh, cocok ” tunggal batin yang tercermin dalam perbuatan berdasarkan keluhuran dan keutamaan. Jaya itu ” menang, unggul ” sungguh-sungguh dan bukan menang-menangan ” sekedar menang ” atau menang tidak sportif.
Ma-Ga-Ba-Tha-Nga berarti menerima segala yang diperintahkan dan yang dilarang oleh Tuhan Yang Maha Kuasa. Maksudnya manusia harus pasrah, sumarah pada garis kodrat, meskipun manusia diberi hak untuk mewiradat, berusaha untuk menanggulanginya.

Makna Huruf

Ha Hana hurip wening suci – adanya hidup adalah kehendak dari yang Maha Suci
Na Nur candra, gaib candra, warsitaning candara – pengharapan manusia hanya selalu ke sinar Illahi
Ca Cipta wening, cipta mandulu, cipta dadi – arah dan tujuan pada Yang Maha Tunggal
Ra Rasaingsun handulusih – rasa cinta sejati muncul dari cinta kasih nurani
Ka Karsaningsun memayuhayuning bawana – hasrat diarahkan untuk kesajeteraan alam
Da Dumadining dzat kang tanpa winangenan – menerima hidup apa adanya
Ta Tatas, tutus, titis, titi lan wibawa – mendasar, totalitas, satu visi, ketelitian dalam memandang hidup
Sa Sifat ingsun handulu sifatullah – membentuk kasih sayang seperti kasih Tuhan
Wa Wujud hana tan kena kinira – ilmu manusia hanya terbatas namun implikasinya bisa tanpa batas
La Lir handaya paseban jati – mengalirkan hidup semata pada tuntunan Illahi
Pa Papan kang tanpa kiblat – Hakekat Allah yang ada disegala arah
Dha Dhuwur wekasane endek wiwitane – Untuk bisa diatas tentu dimulai dari dasar
Ja Jumbuhing kawula lan Gusti – Selalu berusaha menyatu memahami kehendak-Nya
Ya Yakin marang samubarang tumindak kang dumadi – yakin atas titah/kodrat Illahi
Nya Nyata tanpa mata, ngerti tanpa diuruki – memahami kodrat kehidupan
Ma Madep mantep manembah mring Ilahi – yakin/mantap dalam menyembah Ilahi
Ga Guru sejati sing muruki – belajar pada guru nurani
Ba Bayu sejati kang andalani – menyelaraskan diri pada gerak alam
Tha Tukul saka niat – sesuatu harus dimulai dan tumbuh dari niatan
Nga Ngracut busananing manungso – melepaskan egoisme pribadi manusia.
MANUSIA ADALAH UTUSAN, MAKA MENJALANI PANGGILAN SEBAGAI UTUSAN ADALAH SIKAP YANG TEPAT DI HADAPAN SANGHYANG.

Leave a Reply